Prima pagină > Viata de zi cu zi > Lumea cartilor

Lumea cartilor

Am inceput de la o vreme sa colectionez carti vechi. Nu am o pasiune deosebita nici pentru colectionat si nici pentru carti, insa am observat ca de la an la an calitatea acestora scade simtitor.

Deocamdata se mai gasesc carti bune pe la anticariat, insa ma gandesc ca intr-o buna zi acestea vor dispare complet si singura noastra solutie de a mai avea un anumit autor in biblioteca este sa cumparam o carte noua.

Problema este ca in prezent cartile din librarii sunt in mare parte niste porcarii si mai sunt si scumpe pe deasupra. In ziua de azi orice ratat poate sa scrie o carte, bani sa aiba ca sa investeasca.

O librarie tipic romaneasca are urmatoarele sectiuni:
1. Literatura de specialitate / carti tehnice unde 90% din carti sunt tutoriale care te invata Word, Windows, HTML, PHP, Excel, C++ si alte limbaje de programare. Nici una insa nu contine informatii de valoare. Nu stiu cate persoane autodidacte stau sa citeasca in carti cum sa scrie boldat sau cum sa faca o pagina web pe care sa afiseze textul „Hello World!”

2. Carti pentru copii – aici gasim carti de colorat, albume, enciclopedii cu 20 de pagini colorate…tot pentru copii. Sunt foarte scumpe ca doar culoarea costa. Si daca nu il atrage pe copil, parintele nici nu va baga in seama o astfel de carte. Nici aceste carti nu contin informatii. Povestile se rezuma la 2-3 fraze si cat mai multe imagini. Exista si carti fara pic de text in ele, doar imagini in care copilul poate vedea toate animalele pamantului puse la un loc (si care trezesc intrebari ciudate din partea pustiului, pentru ca nu intelege de ce leul este asa aproape de antilopa si nu o fugareste).

3. Manuale scolare – nici nu mai comentez. Daca vrei manualul de matematica de clasa a 5-a, ai de ales intre 2-3 variante.

4. Beletristica – autori necunoscuti (90% straini, nu romani), carti subtirele, romane cu titluri tembele ce nu au nici o legatura cu firul actiunii (cel putin aparent). Nu mai gasesti volume de poezii sau proza ale clasicilor. Chiar ma intreb de unde voi face rost de o carte cand copilului meu ii va trebui la scoala sa citeasca…pentru ca in librarii nu prea am vazut mare lucru.

5. Tutoriale si carti de prostit cititorul – in aceasta categorie intra toate cartile care incearca sa te invete ceva in 24 de ore, 2 zile, 30 de zile, etc. Invata engleza in 14 zile. Cum sa fii un bun manager. Cum sa faci alte chestii inutile. Ghiduri si altele.

Ultima carte pe care am luat-o a fost un ghid de conversatie de care am avut nevoie la plecarea intr-o scurta vacanta de primavara (motiv pentru care nu am mai postat nimic pe blog in ultima vreme). Nu mi-a folosit la nimic, ba mai rau m-a incurcat. In aeroport nu am gasit decat 2-3 fraze. Am rasfoit toata cartea in cautarea unei fraze de genul „unde este o toaleta?” si nici ca am gasit. De asemenea expresii uzuale de orientare (gen „unde este muzeul, teatrul, cum pot ajunge in centrul orasului, etc) lipseau din ghid. Aveam in schimb un capitol mare dedicat momentului in care ma duc la croitorie si trebuie sa ii explic omului cum sa imi faca hainele.

Am fost cat pe ce sa cumpar si un manual de administrare Linux (ca doar am renuntat definitiv la Windows), insa la o rasfoire sumara a cartii am ajuns la concluzia ca eu stiu mai multe decat sunt trecute in carte. Asa ca, tot cu Google o scot la capat. Mai bine imi iau un PDA sau un gadget asemanator care sa imi stea conectat la net permanent si cand am nevoie de ceva, caut pe Google. Probabilitatea de a gasi ceva mai bun decat in carti este net superioara.

  1. 17 Martie 2010 la 18:42

    mdea…la cap tutoriale iti dau drepatte am luat si ceva carti si..slab ff slab documentate, nu m-au ajutat prea mult.

  2. 18 Martie 2010 la 02:44

    Am renuntat de multa vreme sa citesc carti noi! Tot la biblioteca parintilor si a bunicilor m-am reintors. Au o colectie fascinanta.

    • 18 Martie 2010 la 16:37

      Problema cu biblioteca părinţilor/bunicilor este că trebuie să te apuci să furi din timp cărţile din ea, pentru că, dacă mai ai şi alţi fraţi, o încurci. După un timp îţi dai seama că „parcă aveam cartea….”, dar ţi-a luat-o fratele.

  3. 18 Martie 2010 la 15:40

    Eu am doua biblioteci..una in sufragerie..si una in niste saci in beci.Sunt bune cartile..dar de la un timp nu prea mai ai unde sa le pui..

  4. 21 Iulie 2010 la 23:16

    Sper ca ai o camera separata unde depozitezi vechiturile cu miros jilav in care probabil ca au tusit si stranutat generatii intregi….

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

