Prima pagină > Viata de zi cu zi > Tinerii nu au niciodata suficient timp

Tinerii nu au niciodata suficient timp

Când eram mai mică a venit la poarta mea un moş şi a cerut apă. Am dat fuga la bunica să-i cer şi apoi i-am dus bătrânului o cană plină-ochi cu apă rece. Îşi dăduse jos desăgile legate de cele două capete ale bâtei pe care o purta pe umăr şi se aşeză pe marginea şanţului să bea apa.

L-am întrebat: „Eşti obosit tare, moşule?” Mi-a spus că da. E obosit, a făcut drum lung. L-am mai întrebat unde se duce, dar mi-a răspuns că a fost, nu se mai duce nicăieri, de-acuma tre’ să stea acasă că aşteaptă o doamnă. M-am aşezat lângă el pe iarbă şi mă uitam cum bobocii o iau înaintea gâscanului bătrân care se legăna greoi în urma lor şi sâsâia ameninţător la oricine trecea pe lângă ghemotoacele gălbui. O auzisem într-una din zile, pe bunica, spunând că îl va tăia după ce vor mai creşte bobocii şi vor putea să pască singuri pe şanţ. Am început să plâng şi să alerg prin toată ograda strigând în gura mare că oricât de mari vor fi bobocii nu vor vrea să pască fără gâscan şi că vor muri toţi de foame.

L-am întrebat atunci, pe bătrân unde a fost. Nu mi-a răspuns. Mi-am dat cu părerea că la cineva la care ţine, la cineva drag pesemne. Mi-a spus că da. L-am întrebat din nou dacă la fetiţa lui şi dacă ea e doamna pe care o aşteaptă. Mi-a spus că nu. Are numai feciori. S-a dus la feciorii lui. L-am întrebat de ce nu merg feciorii lui la el că, doar, îs mai tineri. Nu a răspuns, doar a lăsat să-i scape un oftat. M-am uitat la desăgile din care se ghiceau sticlele de lapte, caşul strecurat şi ouăle învelite în ziare vechi. L-am întrebat dacă i-a găsit acasă. A dat din cap că nu, dar mi-a spus că nu-i nimic, nici ei n-or să-l găsească. Tinerii, mai adăugă el, spun mereu că n-au timp, dar de fapt bătrânii sunt cei care nu-l au.

Nu vroiam să plece, dar nu ştiam ce să-l mai întreb. L-aş fi ascultat bucuroasă spunând aceleaşi lucruri de nenumărate ori, îmi plăcea vorba lui, calmul şi limpezimea vocii, ochii apoşi şi senini care urmăreau bobocii trecând uliţa spre celălalt şanţ. Mi-am adus aminte că toate femeile din sat care vin la bunica să le coasă cămăşi cu mărgele, cămăşi pe care le mai îmbracă doar de sărbători la biserică, mă scuipă de deochi, bat din palme minunându-se cât de mare m-am făcut şi apoi mă întreabă câţi ani am. „Câţi ani ai, moşule?” Mi-a răspuns că nu ştie. Mie bunica îmi zicea că e ruşine să spun că nu ştiu şi de fiecare dată să răspund frumos. „Eu am 10 ani şi 3luni, la toamnă trec în clasa aVa şi până acum am luat numai premiul I cu coroniţă”. Ochii i-au zâmbit. L-am rugat să-şi amintească câţi ani are. Mi-a spus că niciodată nu a ştiut. Mi-a spus că ştii câţi ani are un copac abia după ce îl tai. Aceia sunt anii lui. Mi-a spus că ştie câţi ani nu mai are – 72 – dar câţi mai are nu e în puterea lui să ştie…

În toamnă, într-una din zile bunica a dat drumul doar gânsacului la păscut, dar el n-a vrut să iasă din ogradă fără boboci. Peste câteva zile, venind de la şcoală am văzut bobocii, singuri pe şanţ, păscând cu repeziciune firele de iarbă. În acel moment mi-am dat seama că nu vor muri de foame. Tinerii nu au niciodată timp. Nu au niciodată timp să observe.

Categorii:Viata de zi cu zi Etichete:, ,
  1. 22 Ianuarie 2012 la 22:26

    Frumos scris… Frumoasa poveste…

  2. 22 Ianuarie 2012 la 23:18

    Trist dar adevărat!

  3. 5 Februarie 2012 la 14:57

    mă bucur mult că te-am descoperit.
    m-a impresionat povestea, ca tot ceea ce ține de cei în vârstă și e pus față în față cu naivitatea copiilor… sau ca tot ce ține de dispariție și totuși viața merge înainte…
    felicitări pentru imaginile create prin cuvinte.
    spor-t în toate, fată dotată! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

